maanantai 13. tammikuuta 2014

Kurssityön jaksosuunnitelma


Kurssityön jaksosuunnitelma
Tuntien aiheet ja tavoitteet


Työ on suunniteltu 4. –luokkalaisille ja tarkoituksena on  valmistaa istuinalusta

Tavoitteena on perusompelutaitojen vahvistaminen ja saada aikaan itseä miellyttävä valmis tuote. Istuinalusta voi tulla esimerkiksi parantamaan kouluviihtyvyyttä  oppilastuolin pehmusteena.

Tekstiilityön sisältönä neuloksen ja kankaan alustava tunnistaminen  ja työvälineiden oikeanlainen käyttö.  Sisältönä on myös trikookankaan leikkaaminen, lankasuoran vetäminen pohjakankaasta sekä järjestelmällisen ja rationaalisen työskentelyn omaksuminen istuinalustan nukkarivejä ommeltaessa.
Teknisen työn sisältönä on pyöreän puukappaleen käsittely ja oikeat työskentelytavat, pyöröriman oikean pituuden mittaaminen,  sahauskohdan merkitseminen sekä  sahaaminen. Sahaamisessa 4. –luokkalaisen tavoitteena on työn oikeanlainen ja tukeva  kiinnitys, sahauksen aloittaminen ja  suoraan sahaaminen. Pientä kappaletta sahattaessa on sahauksen lopettamisessa olennaista ettei puu lohkea.
Havainnollistaminen tapahtuu työn edetessä pienillä opetustuokioilla.
Lisäksi 
työohjeet paperilla ovat paperilla.  Kirjoitetun ohjeen avulla oppilas näkee konkreetisti: ollaan puolivälissä tai vielä kaksi työvaihetta jäljellä jne.Työohjeiden lukemisella voi eriyttää oppilaita: toinen saa selvää kirjallisesta ohjeesta opettajan tukemana, toinen pystyy itse seuraamaan kirjallista ohjetta. Istuinalustan valmistamisen eri työvaiheista on kuvia kirjallisen ohjeen tukena.
Lisäksi opettajalla on oma työ, josta hän näyttää eri työvaiheita.

Oppilaat saavat ennen ensimmäistä käsityön kaksoistuntia ennakkotehtävän.  Tehtävä annetaan paperilla. Oppilaan tulee lukea kysymykset läpi ja tarkkailla kotona, tai käymissään paikoissa, erilaisia tuoleja ja niiden päällisiä.

 Oppilaan kotitehtävä:
Millaisilla tuoleilla olet istunut?
Millainen istuin sopii sisälle? Entä ulos?
Katso ympärilläsi olevia tuolin istuimia. Millaisella tuolilla on hyvä istua?
Millainen on hyvä tuolin istuin? Entä huono istuin?
Millaisen istuinalusen olet nähnyt?
Millainen se oli?
 
Oppilaan oman suunnitteluprosessin ohjaaminen alkaa ensimmäisellä käsityökerralla kotitehtävän purkamisella keskustellen. Opettaja herättelee oppilaat ajattelemaan erilaisia tuoleja ja tuntumaa, millaista tuolilla on istua. On tärkeää, että osa tuoleista on paikoista, jotka ovat osa lapsen maailmaa: koti, koulu, juhlatilat, hammaslääkäri, auto, bussi, erilaiset vastaanottotilat...

Opettaja näyttää virikekuvina kuvia erilaisista tuoleista ja istuinalustoista. Miksi joissain tuoleissa pehmuste on kiinni istuinosassa? Millaisten paikkojen tuoleissa ei ole pehmustetta? Millainen on hyvä tuoli istua?

Oppilaat piirtävät unelmiensa oppilastuolin, jossa on pehmuste/ istuinalusta. Ensin luonnostellaan erilaisia tuoleja, joissa on istuinalusta. Päädytään piirtämään unelmienoppilastuoli. Piirtämistä voi eriyttää niin, että oppilas saa halutessaan kaavakuvan perustuolista. Tähän päälle epävarmempikin piirtäjä saa tehtyä oman unelmien tuolin lisäosia tai -ulokkeita.
Opettaja kertoo työn vaiheista ja esittelee tekniikan: ommeltu nukka-alusta. Katsastetaan koulun kangasvarasto. Oppilas saa ideoita oman työnsä väritykseen. Oppilas saa kotitehtäväksi miettiä oman työnsä väritystä ja mahdollisesti tuoda kotoa trikookangastilkkuja tai käytöstä poistettuja trikoovaatteita.







 



 

IstuinalustaTyövälineet ja materiaalit
säkkikangasta  35cm x 65cm/ oppilas
trikookankaan paloja
pyörörima (halk. 20mm) 75cm/ oppilas

kangassakset
ratkoja
nuppineuloja
maalarinteippi
mittanauha/ viivoitin
ompelukone
lyijykynä

selkäsaha
hiomapaperi

Jakson kulku (8x2h)

1. Työ alkaa: orientoituminen ja ideointi
-  Ennakkotehtävän purku keskustellen.
- Erilaisten tuolien ja istuinalustojen tarkastelua (virikekuvat).
- Oma unelmien oppilastuoli: luonnostelu ja piirtäminen.
- Työn vaiheiden ja valitun tekniikan esittely
- Koulun trikookankaiden kirjo. Missä vaatteissa on trikoota? Materiaalioppi: trikootilkut vs. puuvillakangastilkut (näyte)
- Kotitehtävä:
1. Mieti istuinalustan värejä! Yksivärinen? Raidat?
2. Tuo kotoa valitsemaasi värimaailmaan sopivia trikookankaan paloja tai käytöstä poistettu trikoovaate

2. Pohjakappaleen valmistelu
- Kotitehtävän purku ja oman suunnitelman tekeminen sanallisesti/ piirtäen .
- Koneen langoittaminen ja siksakin säädöt
- Pohjakappaleen huolittelu :              – oikean  ja nurjan puolen ero?
                                                                  - huolittelun paikka?
- Silitysraudan säädöt ja silityksen näyttäminen.
- Käänteet pitkiin sivuihin:  mittaa, neulaa, silitä, näytä opelle, ompele.

3. Pohjakappale valmiiksi
- Käänteet lyhyille sivuille: mittaa, neulaa, silitä, näytä opelle, ompele.
- Pyöröriman mittaus (kujan pituus + 2cm), riman sahaus ja hiominen.
- Riman kokeilu kujaan

4.  Leikkaustalkoot
- Pehmusteosan paikan merkkaaminen: Lankasuoran vetäminen
- Nukkarivien merkkaaminen lyijykynällä ja viivoittimella.
- Trikoopalojen leikkaaminen:              - Tekstiililuokan erilaiset sakset -tietokilpailu!
                                                                  - Saksien käyttö: alaterä pöydässä
                                                                  - Järkevä leikkaaminen/ ison määrän leikkaaminen
- Arviointitehtävä: montako palaa rivillä? Montako palaa koko työssä?

5. Rivit valmistuu
- trikoopalojen leikkaaminen ja ompelu.
- Osa ryhmää leikkaa trikoopaloja, ope näyttää muutamalle oppilaalle kerrallaan ompelun

6. Rivit valmistuu
- trikoopalojen leikkaaminen ja ompelu.

7. Rivit valmistuu
- trikoopalojen leikkaaminen ja ompelu.
- työn viimeistely

 8. Työ valmistuu:
-
 rimojen pujotuskujiin, töiden viimeistely
- Arviointi: oma työ ja nelikenttä + kaverin työn arviointi
- Kokoava keskustelu jaksosta, töiden tarkastelua ja testausta
 


Arviointi

Arvioinnin nelikenttämalli on esitelty Huovilan, Hintsan ja Säilän teoksessa Kirja käsityöstä (s.60-71.) Tarkoitus on, että itse valmistusta sekä itse tuotetta arvioidaan koko valmistusprosessin ajan. Arviointi ohjaa ja kannustaa oppilasta ja sen tulee määrittää asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Olisi hyvä tehdä itselle työvälineeksi opettajan nelikenttä. Opettaja arvioi tällöin omaa toimintaansa etukäteen asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Arvioinniin kohteena ovat  aineenhallintataidot, opetuksen suunnitelun ja  toteuttamisen taidot sekä opettajana kasvaminen. Erityisen hyvä työväline se olisi yhteisopettajuuden arvioinnissa. Toisaalta oman toiminnana arvioiminen on tarpeen, kun on samassa työpaikassa useita vuosia. On vaarana, että toistaa samoja opetustapoja vuodesta toiseen miettimättä niiden soveltuvuutta oppilasryhmille.
Tällä hetkellä teen käsityön vuosisuunnitelmat yhdessä koulun kahden muun käsityöopettajan kanssa. Luokkatilanteessa olemme kuitenkin yksin eikä kukaan ole arvioimassa työtapojani.
Tämä työ on tarkoitettu 4. –luokkalaisille. Asetin työn tavoitteeet nelikenttään: Tiedot ja taidot, suunnittelun, työskentelyn ja kasvamisen taidot. Näistä valitsin oppilaan arviointipaperiin vain yhden/ arviointilohko. Olen käyttänyt nelikenttäarviointia aiemmin, mutta sen käytöstä ei ole tullut rutiinia. Halusin kokeilla sen käyttökelpoisuutta tässä työssä.
 

 

Istuinalusta


4.luokan tavoitteet


 

 

Tärkeitä tietoja ja taitoja ovat

Tässä jaksossa suunnittelen

 

 


Trikoon leikkaaminen

Perusompelutaidot:
koneen langoittaminen, puolaaminen,
ommelsäädöt, ompelun aloittaminen ja päättäminen.


Työn asettaminen koneeseen; työskentelyasento

 

 Värien valinta


Oppilas miettii itse työnsä kuvioinnin.


Oman idean ”sanoittaminen”

 

 

 

Työskentely on tärkeää

Tässä jaksossa opin myös

 

 

 

Työskentelen käsityötuntien turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Eteenpäin pyrkivä työskentelyote

Valmiin työn aikaansaaminen

 

Oman työhön liittyvien tarvikkeiden huolellinen säilyttäminen

Yhteistyö nukkakankaan leikkausvaiheessa


 
 
 
 
 
 
Oppilaan nelikenttä

Oppilas arvioi viikkoruudukkoon tähtien määrällä (1-3) oman osaamisensa. Tähtien määrästä ja tarkoituksesta on käyty etukäteen keskustelua. Opettaja kertoo, mikä ruutu/ käsityökerta on menossa, sillä joka tunnilla ei arvioida jokaista lohkoa. Työn valmistuttua oppilas kirjoittaa nelikentän lohkoihin arvion kirjallisesti. Opettaja voi kirjoittaa lisähuomioita oppilaan osaamisesta alaviivoille. Oppilas vie arviointipaperin menee  valmiin työn kanssa oppilaan kotiin, jotta vanhemmat voivat seurata käsityötaidon kehittymistä.
 
Istuinalusta

Nimi:                                   
Luokka:
 
 
Tärkeitä tietoja ja taitoja ovat
Tässä jaksossa suunnittelen
 
 

Perusompelutaidot:
koneen langoittaminen, puolaaminen,
ommelsäädöt, ompelun aloittaminen ja päättäminen.

 
 
 
 
 
 
 
 
Oman idean ”sanoittaminen”.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Työskentely on tärkeää
Tässä jaksossa opin myös
 
 
 
Työskentelen käsityötuntien turvallisuusohjeiden mukaisesti.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Oman työhön liittyvien tarvikkeiden huolellinen säilyttäminen.



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Muita kommentteja:________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Huovila R., Hintsa, T., Säilä J. 2009. Kirja käsityöstä. Luokkien 3-6 käsityönopetus. Helsinki: WsoyPro