Kurssityön jaksosuunnitelma
Tuntien aiheet ja tavoitteet
Työ on suunniteltu 4. –luokkalaisille ja tarkoituksena on valmistaa istuinalusta
Tavoitteena on perusompelutaitojen vahvistaminen ja saada aikaan itseä miellyttävä valmis tuote. Istuinalusta voi tulla esimerkiksi parantamaan kouluviihtyvyyttä oppilastuolin pehmusteena.
Tekstiilityön sisältönä neuloksen ja kankaan alustava tunnistaminen ja työvälineiden oikeanlainen käyttö. Sisältönä on myös trikookankaan leikkaaminen, lankasuoran vetäminen pohjakankaasta sekä järjestelmällisen ja rationaalisen työskentelyn omaksuminen istuinalustan nukkarivejä ommeltaessa.
Teknisen työn sisältönä on pyöreän puukappaleen käsittely ja oikeat työskentelytavat, pyöröriman oikean pituuden mittaaminen, sahauskohdan merkitseminen sekä sahaaminen. Sahaamisessa 4. –luokkalaisen tavoitteena on työn oikeanlainen ja tukeva kiinnitys, sahauksen aloittaminen ja suoraan sahaaminen. Pientä kappaletta sahattaessa on sahauksen lopettamisessa olennaista ettei puu lohkea.
Havainnollistaminen tapahtuu työn edetessä pienillä opetustuokioilla. Tuntien aiheet ja tavoitteet
Työ on suunniteltu 4. –luokkalaisille ja tarkoituksena on valmistaa istuinalusta
Tavoitteena on perusompelutaitojen vahvistaminen ja saada aikaan itseä miellyttävä valmis tuote. Istuinalusta voi tulla esimerkiksi parantamaan kouluviihtyvyyttä oppilastuolin pehmusteena.
Tekstiilityön sisältönä neuloksen ja kankaan alustava tunnistaminen ja työvälineiden oikeanlainen käyttö. Sisältönä on myös trikookankaan leikkaaminen, lankasuoran vetäminen pohjakankaasta sekä järjestelmällisen ja rationaalisen työskentelyn omaksuminen istuinalustan nukkarivejä ommeltaessa.
Teknisen työn sisältönä on pyöreän puukappaleen käsittely ja oikeat työskentelytavat, pyöröriman oikean pituuden mittaaminen, sahauskohdan merkitseminen sekä sahaaminen. Sahaamisessa 4. –luokkalaisen tavoitteena on työn oikeanlainen ja tukeva kiinnitys, sahauksen aloittaminen ja suoraan sahaaminen. Pientä kappaletta sahattaessa on sahauksen lopettamisessa olennaista ettei puu lohkea.
Lisäksi työohjeet paperilla ovat paperilla. Kirjoitetun ohjeen avulla oppilas näkee konkreetisti: ollaan puolivälissä tai vielä kaksi työvaihetta jäljellä jne.Työohjeiden lukemisella voi eriyttää oppilaita: toinen saa selvää kirjallisesta ohjeesta opettajan tukemana, toinen pystyy itse seuraamaan kirjallista ohjetta. Istuinalustan valmistamisen eri työvaiheista on kuvia kirjallisen ohjeen tukena.
Lisäksi opettajalla on oma työ, josta hän näyttää eri työvaiheita.
Oppilaat saavat ennen ensimmäistä käsityön kaksoistuntia ennakkotehtävän. Tehtävä annetaan paperilla. Oppilaan tulee lukea kysymykset läpi ja tarkkailla kotona, tai käymissään paikoissa, erilaisia tuoleja ja niiden päällisiä.
Oppilaan kotitehtävä:
Millaisilla tuoleilla olet istunut?
Millainen istuin sopii sisälle? Entä ulos?
Katso ympärilläsi olevia tuolin istuimia. Millaisella tuolilla on hyvä istua?
Millainen on hyvä tuolin istuin? Entä huono istuin?
Millaisen istuinalusen olet nähnyt?
Millainen se oli?
Millainen istuin sopii sisälle? Entä ulos?
Katso ympärilläsi olevia tuolin istuimia. Millaisella tuolilla on hyvä istua?
Millainen on hyvä tuolin istuin? Entä huono istuin?
Millaisen istuinalusen olet nähnyt?
Millainen se oli?
Oppilaan oman suunnitteluprosessin ohjaaminen alkaa ensimmäisellä käsityökerralla kotitehtävän purkamisella keskustellen. Opettaja herättelee oppilaat ajattelemaan erilaisia tuoleja ja tuntumaa, millaista tuolilla on istua. On tärkeää, että osa tuoleista on paikoista, jotka ovat osa lapsen maailmaa: koti, koulu, juhlatilat, hammaslääkäri, auto, bussi, erilaiset vastaanottotilat...
Opettaja näyttää virikekuvina kuvia erilaisista tuoleista ja istuinalustoista. Miksi joissain tuoleissa pehmuste on kiinni istuinosassa? Millaisten paikkojen tuoleissa ei ole pehmustetta? Millainen on hyvä tuoli istua?
Oppilaat piirtävät unelmiensa oppilastuolin, jossa on pehmuste/ istuinalusta. Ensin luonnostellaan erilaisia tuoleja, joissa on istuinalusta. Päädytään piirtämään unelmienoppilastuoli. Piirtämistä voi eriyttää niin, että oppilas saa halutessaan kaavakuvan perustuolista. Tähän päälle epävarmempikin piirtäjä saa tehtyä oman unelmien tuolin lisäosia tai -ulokkeita.
Opettaja kertoo työn vaiheista ja esittelee tekniikan: ommeltu nukka-alusta. Katsastetaan koulun kangasvarasto. Oppilas saa ideoita oman työnsä väritykseen. Oppilas saa kotitehtäväksi miettiä oman työnsä väritystä ja mahdollisesti tuoda kotoa trikookangastilkkuja tai käytöstä poistettuja trikoovaatteita.
Opettaja näyttää virikekuvina kuvia erilaisista tuoleista ja istuinalustoista. Miksi joissain tuoleissa pehmuste on kiinni istuinosassa? Millaisten paikkojen tuoleissa ei ole pehmustetta? Millainen on hyvä tuoli istua?
Oppilaat piirtävät unelmiensa oppilastuolin, jossa on pehmuste/ istuinalusta. Ensin luonnostellaan erilaisia tuoleja, joissa on istuinalusta. Päädytään piirtämään unelmienoppilastuoli. Piirtämistä voi eriyttää niin, että oppilas saa halutessaan kaavakuvan perustuolista. Tähän päälle epävarmempikin piirtäjä saa tehtyä oman unelmien tuolin lisäosia tai -ulokkeita.
Opettaja kertoo työn vaiheista ja esittelee tekniikan: ommeltu nukka-alusta. Katsastetaan koulun kangasvarasto. Oppilas saa ideoita oman työnsä väritykseen. Oppilas saa kotitehtäväksi miettiä oman työnsä väritystä ja mahdollisesti tuoda kotoa trikookangastilkkuja tai käytöstä poistettuja trikoovaatteita.
IstuinalustaTyövälineet
ja materiaalit
säkkikangasta 35cm x 65cm/ oppilas
trikookankaan paloja
pyörörima (halk. 20mm) 75cm/ oppilas
kangassakset
ratkoja
nuppineuloja
maalarinteippi
mittanauha/ viivoitin
ompelukone
lyijykynä
selkäsaha
hiomapaperi
säkkikangasta 35cm x 65cm/ oppilas
trikookankaan paloja
pyörörima (halk. 20mm) 75cm/ oppilas
kangassakset
ratkoja
nuppineuloja
maalarinteippi
mittanauha/ viivoitin
ompelukone
lyijykynä
selkäsaha
hiomapaperi
Jakson kulku (8x2h)
1. Työ alkaa: orientoituminen ja ideointi
- Ennakkotehtävän purku keskustellen.
- Erilaisten tuolien ja istuinalustojen tarkastelua (virikekuvat).
- Oma unelmien oppilastuoli: luonnostelu ja piirtäminen.
- Työn vaiheiden ja valitun tekniikan esittely
- Koulun trikookankaiden kirjo. Missä vaatteissa on trikoota? Materiaalioppi: trikootilkut vs. puuvillakangastilkut (näyte)
- Kotitehtävä:
1. Mieti istuinalustan värejä! Yksivärinen? Raidat?
2. Tuo kotoa valitsemaasi värimaailmaan sopivia trikookankaan paloja tai käytöstä poistettu trikoovaate
2. Pohjakappaleen valmistelu
- Kotitehtävän purku ja oman suunnitelman tekeminen sanallisesti/ piirtäen .
- Koneen langoittaminen ja siksakin säädöt
- Pohjakappaleen huolittelu : – oikean ja nurjan puolen ero?
- huolittelun paikka?
- Silitysraudan säädöt ja silityksen näyttäminen.
- Käänteet pitkiin sivuihin: mittaa, neulaa, silitä, näytä opelle, ompele.
3. Pohjakappale valmiiksi
- Käänteet lyhyille sivuille: mittaa, neulaa, silitä, näytä opelle, ompele.
- Pyöröriman mittaus (kujan pituus + 2cm), riman sahaus ja hiominen.
- Riman kokeilu kujaan
4. Leikkaustalkoot
- Pehmusteosan paikan merkkaaminen: Lankasuoran vetäminen
- Nukkarivien merkkaaminen lyijykynällä ja viivoittimella.
- Trikoopalojen leikkaaminen: - Tekstiililuokan erilaiset sakset -tietokilpailu!
- Saksien käyttö: alaterä pöydässä
- Järkevä leikkaaminen/ ison määrän leikkaaminen
- Arviointitehtävä: montako palaa rivillä? Montako palaa koko työssä?
5. Rivit valmistuu
- trikoopalojen leikkaaminen ja ompelu.
- Osa ryhmää leikkaa trikoopaloja, ope näyttää muutamalle oppilaalle kerrallaan ompelun
6. Rivit valmistuu
- trikoopalojen leikkaaminen ja ompelu.
7. Rivit valmistuu
- trikoopalojen leikkaaminen ja ompelu.
- työn viimeistely
8. Työ valmistuu:
- rimojen pujotuskujiin, töiden viimeistely
- Arviointi: oma työ ja nelikenttä + kaverin työn arviointi
- Kokoava keskustelu jaksosta, töiden tarkastelua ja testausta
1. Työ alkaa: orientoituminen ja ideointi
- Ennakkotehtävän purku keskustellen.
- Erilaisten tuolien ja istuinalustojen tarkastelua (virikekuvat).
- Oma unelmien oppilastuoli: luonnostelu ja piirtäminen.
- Työn vaiheiden ja valitun tekniikan esittely
- Koulun trikookankaiden kirjo. Missä vaatteissa on trikoota? Materiaalioppi: trikootilkut vs. puuvillakangastilkut (näyte)
- Kotitehtävä:
1. Mieti istuinalustan värejä! Yksivärinen? Raidat?
2. Tuo kotoa valitsemaasi värimaailmaan sopivia trikookankaan paloja tai käytöstä poistettu trikoovaate
2. Pohjakappaleen valmistelu
- Kotitehtävän purku ja oman suunnitelman tekeminen sanallisesti/ piirtäen .
- Koneen langoittaminen ja siksakin säädöt
- Pohjakappaleen huolittelu : – oikean ja nurjan puolen ero?
- huolittelun paikka?
- Silitysraudan säädöt ja silityksen näyttäminen.
- Käänteet pitkiin sivuihin: mittaa, neulaa, silitä, näytä opelle, ompele.
3. Pohjakappale valmiiksi
- Käänteet lyhyille sivuille: mittaa, neulaa, silitä, näytä opelle, ompele.
- Pyöröriman mittaus (kujan pituus + 2cm), riman sahaus ja hiominen.
- Riman kokeilu kujaan
4. Leikkaustalkoot
- Pehmusteosan paikan merkkaaminen: Lankasuoran vetäminen
- Nukkarivien merkkaaminen lyijykynällä ja viivoittimella.
- Trikoopalojen leikkaaminen: - Tekstiililuokan erilaiset sakset -tietokilpailu!
- Saksien käyttö: alaterä pöydässä
- Järkevä leikkaaminen/ ison määrän leikkaaminen
- Arviointitehtävä: montako palaa rivillä? Montako palaa koko työssä?
5. Rivit valmistuu
- trikoopalojen leikkaaminen ja ompelu.
- Osa ryhmää leikkaa trikoopaloja, ope näyttää muutamalle oppilaalle kerrallaan ompelun
6. Rivit valmistuu
- trikoopalojen leikkaaminen ja ompelu.
7. Rivit valmistuu
- trikoopalojen leikkaaminen ja ompelu.
- työn viimeistely
8. Työ valmistuu:
- rimojen pujotuskujiin, töiden viimeistely
- Arviointi: oma työ ja nelikenttä + kaverin työn arviointi
- Kokoava keskustelu jaksosta, töiden tarkastelua ja testausta
Arviointi
Arvioinnin nelikenttämalli on esitelty Huovilan, Hintsan ja Säilän teoksessa Kirja käsityöstä (s.60-71.) Tarkoitus on, että itse valmistusta sekä itse tuotetta arvioidaan koko valmistusprosessin ajan. Arviointi ohjaa ja kannustaa oppilasta ja sen tulee määrittää asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Olisi hyvä tehdä itselle työvälineeksi opettajan nelikenttä. Opettaja arvioi tällöin omaa toimintaansa etukäteen asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Arvioinniin kohteena ovat aineenhallintataidot, opetuksen suunnitelun ja toteuttamisen taidot sekä opettajana kasvaminen. Erityisen hyvä työväline se olisi yhteisopettajuuden arvioinnissa. Toisaalta oman toiminnana arvioiminen on tarpeen, kun on samassa työpaikassa useita vuosia. On vaarana, että toistaa samoja opetustapoja vuodesta toiseen miettimättä niiden soveltuvuutta oppilasryhmille.
Tällä hetkellä teen käsityön vuosisuunnitelmat yhdessä koulun kahden muun käsityöopettajan kanssa. Luokkatilanteessa olemme kuitenkin yksin eikä kukaan ole arvioimassa työtapojani.
Arvioinnin nelikenttämalli on esitelty Huovilan, Hintsan ja Säilän teoksessa Kirja käsityöstä (s.60-71.) Tarkoitus on, että itse valmistusta sekä itse tuotetta arvioidaan koko valmistusprosessin ajan. Arviointi ohjaa ja kannustaa oppilasta ja sen tulee määrittää asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Olisi hyvä tehdä itselle työvälineeksi opettajan nelikenttä. Opettaja arvioi tällöin omaa toimintaansa etukäteen asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Arvioinniin kohteena ovat aineenhallintataidot, opetuksen suunnitelun ja toteuttamisen taidot sekä opettajana kasvaminen. Erityisen hyvä työväline se olisi yhteisopettajuuden arvioinnissa. Toisaalta oman toiminnana arvioiminen on tarpeen, kun on samassa työpaikassa useita vuosia. On vaarana, että toistaa samoja opetustapoja vuodesta toiseen miettimättä niiden soveltuvuutta oppilasryhmille.
Tällä hetkellä teen käsityön vuosisuunnitelmat yhdessä koulun kahden muun käsityöopettajan kanssa. Luokkatilanteessa olemme kuitenkin yksin eikä kukaan ole arvioimassa työtapojani.
Tämä työ on tarkoitettu 4. –luokkalaisille. Asetin
työn tavoitteeet nelikenttään: Tiedot ja taidot, suunnittelun, työskentelyn ja kasvamisen taidot. Näistä valitsin oppilaan arviointipaperiin vain
yhden/ arviointilohko.
Olen käyttänyt nelikenttäarviointia aiemmin, mutta sen käytöstä ei ole tullut
rutiinia. Halusin kokeilla sen käyttökelpoisuutta tässä työssä.
|
Istuinalusta
|
4.luokan tavoitteet
|
|
|
Tärkeitä
tietoja ja taitoja ovat
|
Tässä
jaksossa suunnittelen
|
|
|
Trikoon leikkaaminen Perusompelutaidot: koneen langoittaminen, puolaaminen, ommelsäädöt, ompelun aloittaminen ja päättäminen.
Työn
asettaminen koneeseen; työskentelyasento
|
Värien valinta
Oppilas miettii itse työnsä kuvioinnin.
Oman
idean ”sanoittaminen”
|
|
|
Työskentely
on tärkeää
|
Tässä
jaksossa opin myös
|
|
|
Työskentelen
käsityötuntien turvallisuusohjeiden mukaisesti.
Eteenpäin pyrkivä työskentelyote Valmiin työn aikaansaaminen |
Oman
työhön liittyvien tarvikkeiden huolellinen säilyttäminen
Yhteistyö nukkakankaan leikkausvaiheessa |
|
Oppilaan
nelikenttä
Oppilas arvioi viikkoruudukkoon tähtien määrällä (1-3) oman osaamisensa. Tähtien määrästä ja tarkoituksesta on käyty etukäteen keskustelua. Opettaja kertoo, mikä ruutu/ käsityökerta on menossa, sillä joka tunnilla ei arvioida jokaista lohkoa. Työn valmistuttua oppilas kirjoittaa nelikentän lohkoihin arvion kirjallisesti. Opettaja voi kirjoittaa lisähuomioita oppilaan osaamisesta alaviivoille. Oppilas vie arviointipaperin menee valmiin työn kanssa oppilaan kotiin, jotta vanhemmat voivat seurata käsityötaidon kehittymistä.
Oppilas arvioi viikkoruudukkoon tähtien määrällä (1-3) oman osaamisensa. Tähtien määrästä ja tarkoituksesta on käyty etukäteen keskustelua. Opettaja kertoo, mikä ruutu/ käsityökerta on menossa, sillä joka tunnilla ei arvioida jokaista lohkoa. Työn valmistuttua oppilas kirjoittaa nelikentän lohkoihin arvion kirjallisesti. Opettaja voi kirjoittaa lisähuomioita oppilaan osaamisesta alaviivoille. Oppilas vie arviointipaperin menee valmiin työn kanssa oppilaan kotiin, jotta vanhemmat voivat seurata käsityötaidon kehittymistä.
Istuinalusta
|
Nimi:
Luokka: |
||
Tärkeitä
tietoja ja taitoja ovat
|
Tässä
jaksossa suunnittelen
|
||
Perusompelutaidot: koneen langoittaminen, puolaaminen, ommelsäädöt, ompelun aloittaminen ja päättäminen. |
Oman
idean ”sanoittaminen”.
|
||
Työskentely
on tärkeää
|
Tässä
jaksossa opin myös
|
||
Työskentelen
käsityötuntien turvallisuusohjeiden mukaisesti.
|
Oman
työhön liittyvien tarvikkeiden huolellinen säilyttäminen.
|
||
Muita kommentteja:________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Huovila R., Hintsa, T.,
Säilä J. 2009. Kirja käsityöstä. Luokkien 3-6 käsityönopetus. Helsinki: WsoyPro