Tässä yhteinen koonti ja reflektointia opintojaksoon liittyen.
Metallityö (5 harjoitusta):Metallijakso oli monipuolinen. Tekniikat tulivat tutuiksi ja työtavat olivat sekä hieno- että karkeamotorisia. Metallijaksolla oli mukavaa, kun annetun tekniikan ja materiaalin kautta pystyi suunnittelemaan itselle mieluisat ja omaa taitotasoa vastaavat työt. Näinhän se oppilaidenkin kanssa perusopetuksessa pitäisi tapahtua: opetusryhmässä on arka, motivoitumaton, heiveröinen, innokas, kekseliäs ja taitava oppilas. Opettajana minun tulee auttaa saamaan positiivinen kokemus teknisestä työstä.
Metallijakson töistä vain emalointi oli minulle entuudestaan tuttu. Olen tehnyt erilaisia askartelu -ja kierrätystöitä metallista: rautalanka- ja metalliverkkotöitä sekä metallipurkeista kaikenlaista. Oli mukava tutustua isompiin ja pitkäkestoisempiin metallitöihin.
Metallitöissä on mielestäni selkeä jaottelu:
perinteiset metallintyöstötekniikat: taonta, pakotus, taivutus sekä
kierrätys-/ askartelu-/trendityöt: kaikki korutyöt, metallipurkki-, rautalanka- ja ohkolevytyöt.
Luokkatila määrittää heti sen, mitä oppilaiden kanssa voi metallista tehdä. Kaikenlaiset metallityöt ovat kuitenkin oppilaille mieluisia ja tuovat hyvää vaihtelua puun käsittelyn lomaan. Metallitöiden tekeminen vaatii kyllä opettajalta kekseliäisyyttä ja suunnittelutaitoa, jotta sen saa esim. osaksi toista työtä. Kirja käsityöstä toimii hyvänä mallina tässäkin asiassa (esim. Käsityön sisällöt s.30-31).
Opetan tänä lukuvuonna 3.- 4. -luokkalaisia teknisessä työssä. Lähes poikkeuksetta tuon ikäiset oppilaat odottavat tekniseltä työltä paljon. Tuntien hallinnassa on auttanut vuosien kokemus tekstiilityön puolelta. Tn -tuntien erityishaaste on kuitenkin ollut turvallisuus moninaisten työkalujen kanssa. Oppilaat, kun ovat superinnokkaita tekemään, mutta ei miettimään teon seurausta :-) On saanut esim. opettaa: hanskat käteen, kun leikataan metalliverkkoa!!
Alla opintojakson työt:
Alumiini: taivutus
Kupari: pakotus Taontatyö
Löylyautomaatti |
Grillaustikku |
Emalointi Ketjun tekeminen
Muinaisketju tompakkilangasta. |
Muita metallitöitä:Olen tehnyt aiemmin piparimuotin pläkkipellistä.
Kokeilimme Annan kanssa myös kierrätystyötä: metallitölkistä tehtyä kynttiläpurkkia. Muodon leikkaaminen ohuesta metallista oli melko haastavaa. Metalli halkesi helposti. Tosin purkkimateriaali on niin halpaa, että kokeiluja voi tehdä oppilaskin useamman.
Muovityöt (3 harjoitusta):
Muovitöiden tekeminen oli palkitsevaa. Kekseliäisyydellä ei ollut rajoja, kun tilat ja välineet olivat helposti käytettävissä. tuli tunne, että mitä tahansa voisi tehdä sahaamalla, lämmittämällä ja taivuttamalla.
Minulle ei ole ihan selvää muovitöiden osalta, että mikä lasketaan askarteluksi ja mikä on ns. teknistä työtä. Luulen, että kokemus tuo vastauksen. Ja varmasti oppilasryhmän taso ratkaisee, mitä töitä voi/ kannattaa ottaa työn alle.
Parasta antia Käpop:ssa oli taas kerran nähdä toisten työskentely ja ajatuksenjuoksu:
- Jarmon Ipad -teline = keittokirjateline = läksykirjateline.
- Sormiskeittilauta oli poikinut Sarin tn -tunneilla ajatuksen skeittirampista.
- Vinyylilevyn taivutuksella ei ole rajoja...
- Voisiko kuusenkoristeet olla kesällä idea tuulikellon rakenteluun?
Muovin taivutus: kuusen koristeet (jääpuikko ja karkkikeppi), kulho vinyylilevystä, sormiskeittilauta, salaattiottimet ja pieniä korvakorun alkuja
Muita töitä:Paperiteline, delfiini -avaimenperä polymorfista.
Marraskuussa tein töissä 3. -luokan tn-ryhmän kanssa polymorfista avaimenperät. Hauskaa ja oppilaille mieluista.